torsdag 4. november 2010

To nye bøker :-)

Jeg jobber jo i en "bokbutikk" - rettere sagt Bokloftet på Løiten Brænderi. Bokloftet driver med salg av nye og brukte bøker, og den siste tida har vi fått inn en del nye bøker. Jeg bare MÅTTE kjøpe med meg disse to hjem:
 Den første er en bok av Helge Hagen, "Alt om Røyk og rak, tørk og grav". Denne har masse fin lærdom og oppskrifter om konservering av kjøtt og fisk. Jeg har sikla på denne boka lenge, men måtte bare ha den med meg nå. Måtte jo få noe fin inspirasjon til litt eksklusive alternativer til årets elgkjøtt. Denne boka har fine bilder og framgangsmåter er godt beskrevet. Du er nødt til å bli sulten av denne!! :-) En perfekt julegave for den som liker seg på kjøkkenet. Jeg har latt meg inspirere, og har planer om å prøve graving av kjøtt. Innen det emnet finnes det masse varianter, men en kan jo i første omgang nevne akevitt (min favoritt), cognac og whiskey.

 Bok nummer to er en lokal bok, men med et absolutt velkjent emne; Kristoffer Svartbekken. Dette er en tegneserie om Svartbekken, som var den siste personen som ble henrettet i Norge, med unntak av noen landssvikere etter andre verdenskrig. Svartbekken var riktig nok den siste som ble henrettet med øks.
Kristoffer Svartbekken, ble dømt til døden etter drapet på Even Dælin fra Stange. Drapet skjedde ikke mange hundre meterne unna der jeg bor nå, i Løten. Ikke langt fra Husum. I denne tegneserien er det mange kjente stedsnavn rundt her, og det gjør det jo ekstra spennende å lese. Serien er tegnet av Torger Almaas, som har gjort en godt jobb. Spennende lesning dette her!
Et lite, halvdårlig bilde av en side i boka. Dette av selve henrettelsen.
Begge bøkene har vi på Bokloftet om noen er interessert i å se mer på dem. Kan virkelig anbefale begge to. Tegneserien koster 100 kr og Røyk og rak, tørk og grav 430. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar